23 Ocak 2009 Cuma

Tavuğunuz Ne Zaman Yumurtlar :) -1

Zannedersem kümes hikayelerimden başsetmişimdir
Yoksa!!…bahsetmedim mi…. Ahanda bahsediyom o zaman…

Bu hikaye galiba… dedecağızımın bana minik bir kuzucuk almak istediği zamana dayanır…:/ anacığım aldırmamış tabi adanada bakamayız diye (kendisi benden çok sevmesine rağmen) …duymuş olsaydım ozaman gece gündüz zırlar aldırırdım.. :)



Kümes diyorduk laf kaynadı…
Uzzuunn zaman önce ilkokul 5 deki garip tavırlarımdan biri geldi aklıma …..
Efendim..benim memleketimde kümesim vardı ..öyle hemen olmadı tabi defalarca eve pazardan alınan civcivleri taşıya taşıya oldu bunlar (o zaman renkli civcivler yoktu)

..ne garip bişeydir ki… taaa kendimi dahi bilmezden evvel hayvanlara karşı hep bi ilgim oldu…kümesin yapımına nasıl sevindiğimi… ilk civcivlerimi… hepsini geçiyorum hepsi ayrı ayrı dünyaları bana sunulmuş gibi sevindiğim ayrı olaylardır… :)
Bi kaç sene içinde hiç büyütemediğim civcivlerimden sonra-hepsi ölüyordu :S- babam bana tavuk alınca sanki ben büyütmüş gibi sevinmiştim…
Öle sevindim falan filan diyom ama tam zulmdür kümescilik … ara ara yumurtada almaya başlayınca zulm biraz azaldı… . Böle ağzım kulaklarımda dolanıyorum….

Sonra bişi fark ettim hemen matematiğe vurdum hergün yumurtlayan tavuk arasıra günü es geçip ertesi güne sarkıtıyordu (bir tane yumurtlayan vardı zaten o an) …
Ben naptım… doğru annemin yanına

sordum niye bunlar böyle ara sıra tökezliyorlar diye zaten annemin bilir kişi olduğunu keşfetme yıllarımda tam bu dönemdir…zira bide tavuklar kadar sevdiğim bahçem var …annem o konuda da süperdir her şeyi ona sorardım..neyse işte
Anne dedim .. bugün yumurtlamadı bu tavuk
Annem hemen çözümü buldu
‘’Sende bak bakalım ne zaman yumurtlayacak ?’’
O anda kafamda koca bi soru işareti…’’bakmak mı’’ ..’’nasıl’’
Tabi hört diye sordum ..nasıl bile biliriz diye… tavuğun içine ultrasonla bakacak değilsiniz ya :)
Annem istfini bozmadan anlattı… parmağını tavun kıçına sokarsın ..yumurtaya nerde deyerse ona göre tahminde bulunursun
…hönk????..nası yani…. Tavuğun kıçından içeri parmağımı mı sokacam… dedim… annem aynı sakinlikle anlattı bişeyler ….toroslarda kümesler içinde büyümüş bi kadın olan anacık… ne kadar anlatsada bişey olmaz desede…. İğrenç bi iş olduğu için tırstım :)
Ama hatta dedim iğrenç bişey bu diyede… oda …’’eeee yumurta da o iğrenç yerden geliyo sabahın köründe samanın içinden arayıp buluyorsun ama’’ ….dedi
..
önce bu tahriklere kapılmadım sayın izleyici…. Ama merak bu…derler ya
Ya meraktan ..ya meraktan ..gelir insanın başına diye…
Lann dedim ..zaten yumurtada aynı yerden çıkıyo-anneye hakverme durumu- hem elini yıkarsın bi kere dene diye..:)
Neyse işte lafı uzatmiyim
tavuğu yakaladım…bide kümesin içinde yapıyom ki kimse görmesin :).. (kendimi sapık gibi hissettim bak:P)
İlkokul beş..yani yaş 12 falan…binbir iğrençlikle parmağımı soktum :S…:/…
öhhööhhhh yaniii
(sonradan bu hareketi okula giderken gözüm kapalı bile yapacak kadar alışkanlık haline geldi ya neyse :))
..
Hesap ediyom hayvana acı verir mi diye ama …yumurta çapı ile benim minik parmağım arasında bi oran bile kurmaya gerek yoktu yani…
İlk deneme mi yaptım veeeeeeeeeeeeeee
Hemen anneme koştum :) nasıl anlatıyom ama … şöle yaptım ..böle soktum…böle ettim (sanki bi p.k yapmışım gibi)… görseniz oracıkda heycandan ben yumurtlayacam… o derece yani…
En sonunu şöle bağladım….anne orda yumurta yok :(…
Hakket diyom haaa… yumurtaya falan parmağım deymediydi…

Annem yine istifini bozmadan :)…. ‘’Yeterince derine sokamamışsın demek’’ ..dedi…:P
Yuhhhh!!! Dedim …bu annelerde her şeyi biliyo yaaaa
Neyse işte… böyle bi iki sefere denemeden sonra yumurta yı buldum…dünyalar yine ve yeniden benim oldu :) (ne salaklık şimdi düşünüyorumda) zaten yarın yumurtlayacak niye böle heyecan yaptıysam hiç bilmem…
…daha sonraki zaman dilimlerinde ise yumurtanın tavuğun k.çına uzaklığına bağlı olarak kaç saat sonra yumurtlar sorusuna bile cevap bula biliyordum :)…ve elbet tutturuyordum da ;)
..

Evet benim neslimden ziyade 60-70ler belki bu tip şeylerle büyüdü ama bizde ..heleki şehirde pek olası değildir bu...

Kısaca tarif edip bitiriyorum….tavuk usulca kovalanır… bu arda bi iki keskin hareketle horoza göz dağı verilir :)… tavuk yakalanır …k.çındaki tüyler yukarı kaldırılır ve tercihen o meşhur orta parmak yavaşca sokularak ..tavuğun için şöyle bir taranır… yumurtaya deydiğiniz uzaklığa göre yumurtanın gelme günü/saati tahmin edilir… ..parmak çıkartılır … parmanızdaki kaba pislik (varsa) tavuğun orasına burasına silinir..:P… tavuk bırakılır .. :)
Çok iğrenç görünsede aslında …tavuğu parmaklamakla… pis bir yumurtaya dokunmak arasında bi farkda yoktur
..

Ne öğrendik ….
1-tavuk parmaklıyan biri görürsek neden parmakladığını.. :)
2- yumurtaları kesinlikle yıkamamız gerektiği
3- annelerin her şeyi bildiğini..
4-tavukların bu işlem sırasında canlarının yanmadığını…(ama belli süre sonra kümese girince size artık farklı bi gözle bakıyorlar :P..)
..
İşte böle ne zaman lazım olur bu bilgi size bilmiyom ama…benim için değerli bir öğretidir. ..beleşten paylaşim dedim... tepe tepe kullanın arkadaşlar
(var ya böyle bilgiyi arasa bulamaz bu insanlar *)
( yaaa bu çocukta okunduğunu sanıyor hala..yazık!! **)

*iç ses…
**daha iç ses…...:P

12 yorum:

Fıkra Sevenlere dedi ki...

Ben de deney yapmıştım ama sizinki bir tuhaf:))
Ayrıca yoklama sırasında yumurtayı kırmada cabası!!
Ben de bir sürü civcivi büyüttüm.. Ama tam yumurtlamaya yakın havalar soğudu ve yumurtalar kesildi.. Ben de niçin diye sorduğumda havadan , soğuktan dediler.. Bende kümesi izole ettim sonuç mu mükemmel..Hayvanlar sadece yemi görebilecekleri kısım dışında delik yoktu..:))
Gelelim mim işlerine;
1 - Mim nedir? Namı diğer söbe dir.. Bloglarda oynanan bir oyun.. Bence tanıtım amaçlı, ayrıca sosyal bir ortamın yarattığı, blog sahibinin kendini tanıtmasına bir fırsatın verildiği durum.
(Sayfanıza girenler yazısını okuduğu kişiyi tanımak istemesi çok doğal ayrıca)
2 - copy-paste mi yapacaz bu orjinal metni :)
Metnin aslına bağlı kalarak istediğiniz şekilde üzerinde oynama yapmak yaratıcılığınıza kalmış..
3 - ben burda kendi adımı görmesem mimlendiğimi nasıl anlardım :S
Bu konuda ne deseniz haklısınız!! İşlerim nedeniyle henüz bildiremeden yakaladınız.. Aslında verilen görevi haber vermek gerekir..
4 - bu kadar sordukdan sonra hiç bişi demesemde mim'lenmeyi unutsak mı:S
Bu karar size kalmış.. Ben oynamam demekte size bağlı.. Yayın formatım buna uygun değil.. Konseptim buna izin vermez demekte size bağlı, kısaca özgürsünüz..(Ben bu işi sosyal buluyor küçükken oynadığım oyunlara benzetiyorum.. Size göre değişebilir)
5 - Çelişki gibi gelse de değildir bence.. Bilmiyor olmak öğrenmemek anlamına gelmez..:))
Selamlar...

mesut demir dedi ki...

:D:D

harika bir yazı valla harbiden aramakla bulunmayacak bir bilgi :) benim bu konudaki tek kaynagım ailem 90 lık dunya tatlısı bir babaannem ve annem, babam..

neyse yazını okuyunca aklıma geldi paylaşmak istedim.

zamanın birinde ziraat müh lük kazanmış ve 3 yıl okuduktan sonra bırakmış birisi olarak konuyla birazcık alakalı sayılabılırım.

hayvan yetiştirme tekniği diye bir ders vardı. çok merak edip o dersi bekliyordum. ve ilk derse girdiğim de, hocaya heyecanla sorular soruyordum. ama hocanın kendi isteğiyle anlattığı bir konu var seninle paylaşmak istedim:)
şimdi efendim tavuk milleti sabaha dogru yumurtlar tan vakti şafak vakti adı herneyse:)
geceden sabaha geçişte yani ve bu geçiş gün içerisinde bir defa olduğu için tavuk günde en fazla bir defa yumurtlar..
buraya kadar herşey normal ama biz hızlı tüketim milleti ve herşeyden para kazanma hırsına sahıp insan ırkı, ona da bir çözüm getirmişler...

günü 4 dilime bölüyorsun. bunun iki dilimi gündüz iki dilimi gece olacak şekilde. tavuk şeysinde beyın olmadıgı ıcın anlamıyor tabi gerçekten gündüz veya gece oldugunu. bu geçişlerde de tekrardan yumurtluyor.

ama kimin umrunda normalde 1 yumurtada 6gr protrin olması gerekirken bu şekilde 1.5 gr a kadar protein degerının dusmesını :S
aman sende taktıgın sey bu mu demeyın bu bence cok onemli ve tabir caizse ki bence kesinlikle caiz işin puştlugunu daha ilk derse örenince biranda zaten istemeyerek gittiğim ziraat muh den sogudum ve nıhayetınde de bıraktım bolumu.

şimdi ziraat muhlerine sesleniyorum puştluk yapmayın adam lannnn :p

şaka bi yana boyle yollar da kullanılıyor tabı daha cok tıcarı kaydı duyanlar ve yumurta uretımı yapanlar yapıyor bunu. normal üretici yani bildiğin köyüm insanı veya senin gibi kümes sevdalısı insanlar o sistemi kuracak parayı nerden bulsun :D
geceyi gündüz yapmak ışık sistemiyle oldukça pahalıya mal oluyor :D

çok uzun oldu farkındayım ama paylaşmasam çatlardım :D

saygılar...

ıvır zıvır... dedi ki...

mesut demir.....
valla bu konuda o kadar çok şey paylaşa bilirimki özellikle bu ziraatçılardan çok çektim... :P özellikle her aldığım civcivin büyüyünce horoz olması çok canımı sıkardı..kime söyleneceğimizide bilmiyoz ya :)... öyle atıp tutardık satıcılara... ama biliyom ki ziraatçılarmış suçlu olan ... yumurta konusunda da haklısınız ..zaten tavuğun kesim süreside var oda mesela 37 gün... onuda ziraatçı bulmuştur eminim.... hayvana ömrü boyunca 5 kilo buğday yedirip 1.5 kilo et isterler ..off oofff açtırma kutuyu boş ver :)..
yorum için saol daha uzun olsada olurdu elbette :)

ıvır zıvır... dedi ki...

fıkra severlere...
deneyinizi takdir ettim ..zira doğrudur kış olunca yumurtlamazlar :) ... anacığımla çok takışırdık istemezdi evde tavuk... benimde bi dolu projelerim olmuştur bu konuda..eeee.. en az 7-8 yıl uğraştım ....
bu arada yoklama sırasında yumurtada kırılmıyor ..yani şöyle düşünün bi elinizle yumurtayı çepe çevre sarın .diğer elinizin işaret parmağıyla zorlayın yumurtayı ...kıramassınız... tavuğun içinde de öyle dirençli bişey oluyo anlıyacağınız... ama bi yazı daha olacak inşllh orda bu sorunsala değinecem...:)
..
mim bilgileri için teşekkürler...:)
elbette karşılık vereceğim...bu sosyaliteye katılmamak olmaz... öyle yayın formatıydı...ben oynamıyorum falan gibi bişey demiyorum elbette..
sevgiler...

aerodinamik yar dedi ki...

öyle öyle yumurtaya bakarken kırılı verse ne olurdu acaba.. çok merak ettim bak şimdi.. tavuğun içinde kırılsa yumurta ne olurr??? bu da bi soru :):)

ferulago dedi ki...

Bir şey daha öğrendim bu yaşımda :)

ıvır zıvır... dedi ki...

aerodinamik yar ...
...asılda çok uzun geldi diye ikiye böldüm ..bu konunun '2'side var ...belki orda bölye bi soruya cevap bulursun ... ama yumurta içerde her tarafı sarıldığı için çok mukavemetli oluyor yani kırılması çok çok zor bi olasılık...:)

ferulago...
valla ilginç bir bilgi demi ... aklı başında adam işi değil:)

Batuhan Doğu Alkaya dedi ki...

Hey ; saatlerce okunası bir blog daha keşfetmenin mutluluğuyla bir hikaye paylaşmak istiyorum civcivden yola çıkan =)

Biz küçükken bizede civciv alındı ve bunlar öldü elbet.. :/ 1-2 deren yetiştirememe yeteneğimiz kanıtlandıkça dedeler civciv almaz oldular bizlere.

İşte alınmayan dönemlerin bir tanesinde ; dedemlerin yazlığının merdiven boşluğunda 2 tane yumurta gördük kuzenimle.Bir tanede güvercin.O an yaşadığımız mutluluğu anlatamam..Hemen koşup dedemize bildirdik bu durumu =)Bir heyecan ; bir heyecan ...Başladık beslemeye..Yumurtalar yavru oldu ; tüylendi büyüdü..Uçmalarına yardımcı olduk ; düşerlerken tuttuk..Derken familya genişledi , 3 tü 5 oldu , 5 di 10 oldu ...
Biz onlara kıyamıyorduk ama kokuları evi sarıyordu ( merdiven boşluğu evin dışında kalıyor) .. Bir inanış ki güvercin yuvasını bozanın yuvası bozulurmuş , ama kaçınılmaz sondan kaçılamadı.Yuvalar bozuldu kuşlar kaçırıldı. Ev her yıl boyanmak zorunda değil artık , ve çiçek kokuları dörtbir yanda :)

ıvır zıvır... dedi ki...

batuhan...
öyle saatlerce okunası dediğin için saol ....:) ama hiç telaş etme biraz oku bakarsın ki bişicik kalmamış sakin ol geçer .tamam :P

güvercinlerle ilgili hikayen güzelmiş zaten hep bir diye başlar sonra bir bakarsın ooohooo oooo !!:)
adanada her yer düz dam (teras çatı) olduğu için bir güvercin yetiştiriciliğide çok meşurdur yani... güvercin yuvasını bozma söylentisi ile büyüdük zaten...
Allah affetsin ara ara bozuluyordu yuvaları bilerek değil tabi... :/

Adsız dedi ki...

ıvır zıvır helal be tam damardan girmişsin bendede tavuk var 7aylık halen yumurta vermedi ne zaman veriyor biliyonmu

ıvır zıvır dedi ki...

sevgili adsız...
şu anda memleketimdeyim ve yeniden tavukllarım oldu...
tavuğun 7 aylık olduğunu söylemişsin... normalde yaklaşık 4,5-5 aylıkken yumurtlamaya başlarlar.... ancak kış gününde bu pek olası değil...
kısacası.. havaların ısınmasını beklemen gerekecek :S...
ben öyle yapıyorum... şu anda 14 tavuk var ama bir veya iksi yumurtluyor...

sevgiler... umarım bu yorumu okursun...

sinan arslan dedi ki...

selamun aleyküm 2 civcivim var.haziran 2012 de aldım şimdi aralık 2012 1 tane tavuk,1 tane horoz tavugun rengi kırmızı demek istedigim ne aman yumurtlar.........